Så virkar du tjocka våffelgrytlappar du inte bränner dig med



Virkade grytlappar är vackra, men oftast väldigt opraktiska eftersom att man bränner sig lätt om de är för tunna. Tack vare en teknik jag lärt mig av min farmor kan jag nu virka "våffliga" grytlappar som man inte bränner sig med!

Jag har använt bomullsgarnet Paris från DROPS och virknålstorlek nr 3. Egentligen är Paris rekommenderat till virknål 5 mm men för att få grytlappen tätare kan man välja en mindre virknål.

Här kan du se hur jag gör dessa grytlappar!




1. Virka 36 lm
2. Sätt ner nålen 3 lm från nålen och  gör en hst. Gör hst i alla 34 lm.
3. Gör 2 lm, vänd på arbetet
4. virka 1 hst i vardera av de två nästkommande hst.
5. Gör ett omslag och trä igenom virknålen under den tredje hst som du gjorde det förra varvet, hämta upp tråden och gör ett omslag. Dra igenom de tre innersta omslagen som du gör med en hst. Upprepa en gång till i nästa m.
6. Upprepa punkt 4 och 5 till varvet är slut.
7. Vänd på arbetet och virka 2 lm. Nu är det de två hst som sticker ut som du ska virka punkt 5 på.
8. Upprepa detta till dess du är nöjd med höjden.

Kanten 

1. Virka fm hela varvet runt din grytlapp, virka ca 17 lm när du kommer till kanten om du vill ha en ögla att hänga grytlappen i.
2. *virka 3 st tsm, hoppa över 1 m* Upprepa hela varvet ut och virka fm i den eventuella öglan.










3 kommentarer:

  1. vad sägs om en frågestund? :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte så många läsare så jag tror inte att det skulle bli så många frågor ;) men om du har en är det bara att ställa den!

    SvaraRadera
  3. skulle önska du kunde filma din virkning då jag är nybörjare. verkligen fina grytlappar.
    Med vänlig hälsning,
    ingrid

    SvaraRadera